Chestionare

8 Sfaturi pentru crearea unui chestionar eficient

In ziua de azi toate eforturile departamentelor de marketing si campaniilor de publicitate sunt directionate catre consumatori. Pentru a oferi o experienta cat mai placuta consumatorilor in ceea ce priveste serviciul sau produsul comercializat, companiile incearca sa afle parerile acestora pentru a-si imbunatati produsele sau serviciile. Metoda cea mai simpla este sondajul de opinie unde respondentul isi exprima direct parerea in legatura cu produsul companiei.

Insa, de cele mai multe ori, aceste sondaje devin o povara pentru respondent, deoarece pe langa faptul ca le rapesc timp, unele sunt elaborate intr-o maniera care lasa de dorit. Intrebarile puse sunt neclare, sau variantele de raspuns forteaza respondentul sa faca o alegere care poate nu exprima preferinta sa. Aceste greseli au ca efect pierderea atentiei si interesului respondentului pentru chestionarul respectiv, ceea ce duce la oferirea unor raspunsuri irelevante si ulterior la adoptarea de catre companie a unor strategii ineficiente ale caror consecinte se rasfrang asupra vanzarilor.

Una dintre cele mai mari greseli de acest gen a fost facuta in 2009 de catre cel mai mare lant de hypermarket-uri din USA, Walmart. Acestia si-au intrebat clientii daca ar dori ca magazinul sa fie mai putin aglomerat. Raspunsul evident a fost ca da, si-ar dori ca magazinul sa fie mai bine organizat. Astfel, hypermarket-ul a renuntat la 15% din inventar, a micsorat rafturile si a golit culoarele, producand confuzie in randul cumparatorilor care erau obisnuiti cu anumite produse ce nu se mai aflau acum pe rafturi sau se aflau intr-un alt loc decat pana acum. Aceasta decizie i-a costat 1,85 miliarde $.

Problema a provenit din formularea gresita a intrebarii. Compania a gandit aceasta strategie pentru a concura cu alt mare lant de hypermarket-uri, Target, dar in loc sa creeze un sondaj pentru a afla comportamentul de cumparare al consumatorilor, a cumulat mai multe intrebari, oferind practic o unica varianta de raspuns – pana la urma, cine ar dori sa faca cumparaturi intr-un magazin aglomerat?

Pentru a evita aceste probleme, am conceput urmatorul infografic cu sfaturi care trebuie avute in vedere la crearea unui chestionar.

Ramsco Advertising

Commentarii

comments